Logo kiezen: zo doe je dat

Hoe kies je jouw logo?

Een logo kiezen: lijkt simpel, maar is het helemaal niet. Je hebt besloten om een zaak(je) op te starten, dat is super! Of het nu volledig als zelfstandige is of gewoon in bijberoep, je durft die stap te zetten. Dat is al echt een hele overwinning. Maar dan zit je vaak vast. Je bent gepassioneerd door iets en gelooft erin, maar hoe breng je die boodschap over tot de mensen?

Die communicatie start allemaal vanuit jouw logo en huisstijl. Dat zijn in feite de ‘dragers’ van jouw boodschap. De look en feel dat jouw logo uitstraalt, moet overeenkomen met waar jij (en jouw bedrijf) voor staat. Klinkt op papier heel logisch hé? Maar hoe begin je daar in godsnaam aan… Wel ik probeer met dit artikel jou op de goede weg te zetten. 

Logo-en huisstijlontwerp
Logo ontworpen voor Si'Olala (handgemaakte kinderkleding)

Doe een brainstormsessie met jezelf

Logo kiezen

Het klinkt misschien wat stom maar dat is het echt niet, geloof mij. Zoek het rustigste plekje uit bij jouw thuis en neem pen en papier mee. Véél papier. Schrijf op waar jouw bedrijf voor staat en welk gevoel je wilt dat mensen krijgen bij jouw zaak. Wat wil je dat mogelijke klanten denken (bewust of onbewust). Dat kan later een grote rol spelen bij het bepalen van het lettertype of de kleuren.

Stel je voor dat ik dit voor Blauw-Groen Ontwerp zou doen. Dan zou ik volgende dingen opschrijven: speels, vrolijkheid, doordacht, persoonlijk, herkenbaar, betrouwbaar,… En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Zo meteen zie je hoe ik deze kernwoorden heb toegepast op mijn logo en huisstijl.

Soms helpt het ook als je even luidop denkt. Twijfel je of heb je even geen inspiratie? Dan kan het ook helpen om jouw ideeën even af te toetsen bij vrienden en familie. Zij kennen jouw plannen voor de nieuwe zaak waarschijnlijk al wel. Zo krijg je misschien nog nieuwe inzichten. Soms ligt het zo voor de hand en lijkt het zo vanzelfsprekend dat je het zelf niet ziet!

Belangrijke kernwoorden aanduiden

Eens je alles hebt neergeschreven kan het nogal moeilijk zijn om de focus te vinden. Probeer daarom de 3 belangrijkste kernwoorden te markeren. Die gaan je helpen bij het verder bepalen van jouw logo en huisstijl.

Vormen

Het op één na belangrijkste aspect aan jouw logo is de vorm. Onbewust bepaalt de vorm van jouw logo hoe mensen tegenover jouw zaak staan, en welk gevoel ze daar bij krijgen. Dat klinkt misschien vreemd, maar het is echt waar! 

Deze begrippen worden vaak gelinkt aan volgende figuren:

En zo heb je nog verschillende vormen, maar je snapt het principe nu wel ongeveer.

Kleuren

Het allerbelangrijkste bij het ontwerpen van een logo: de kleuren! Zoals je waarschijnlijk al wel wist linken mensen onbewust kleuren aan gevoelens. Zeker niet onbelangrijk dus! Als je rond je kijkt in de winkelstraat of gewoon even denkt aan een paar bedrijven, merk je dat veel sectoren onder te verdelen zijn in deze kleuren. Zo zijn de logo’s van veel softwarebedrijven blauw, en veel bedrijven in de zorgsector groen. Als je even googled op ‘kleuren en hun betekenis’ vind je veel van deze schema’s terug.

Logo kiezen
©identic

Lettertype

Ook niet onbelangrijk, de keuze van jouw lettertype. Net zoals bij vormen en kleuren speelt ook het lettertype een grote rol in wat je uitstraalt. Hieronder heb ik geprobeerd om te illustreren hoe elk lettertype jou een andere boodschap geeft. 

Baseline of slogan

Als jouw logo of de naam van het bedrijf wat vaag is, kan je er voor kiezen om een baseline toe te voegen. Zoals je ook onder mijn logo kan lezen dat ik aan grafisch ontwerp doe. Vaak maak ik dan twee versies van het logo. Eentje met baseline en eentje zonder. Zo kan je zelf kiezen welke je wanneer gebruikt. 

Bij communicatie naar jouw eigen klanten kan je eventueel de baseline weglaten (bijvoorbeeld op facturen of offertes) omdat zij al weten wat je precies doet. Maar sponsor je ergens een goed doel of wedstrijd, dan kan het wel handig zijn om onder jouw logo te vermelden wat je doet. 

Het ontstaan van Blauw-Groen Ontwerp

Wil je graag weten waarom ik koos voor het huidige logo van Blauw-Groen?

Wel, zo heb ik gekozen:

Mijn belangrijkste kernwoorden: speels, herkenbaar en betrouwbaar
De vorm die dat uitstraalt: vierkant
Kleuren: Appelblauwzeegroen of turquoise. In eerste instantie koos ik voor deze kleur omdat ik dat persoonlijk een hele mooie kleur vind. Maar daarnaast kan je de kleuren groen en blauw dan ook weer linken aan betrouwbaarheid en veiligheid van persoonlijke opvolging.
Lettertype: om het speelse erin te verwerken koos ik voor een lettertype dat het speelse en creatieve aspect weergeeft. 

Logo kiezen: hulp nodig?

Als ik het zo allemaal hier neerschrijf lijkt het vanzelfsprekend. Maar een goed logo maken is echt niet zo simpel! Kan je wat hulp en creativiteit gebruiken bij het kiezen van jouw logo? Dan help ik jou daar graag mee verder. Klik hiernaast op de knop ‘meer info’ of gewoon hier en dan spreken we mekaar hopelijk snel.

Logo laten ontwerpen

Wil jij jouw logo laten ontwerpen door mij?
  • Professioneel logo
  • Volgens jouw stijl
  • Passend bij jouw zaak

 © 2019 Blauw-Groen

info@blauwgroenontwerp.be